zondag 22 mei 2011

Wat doe je als je jongens 18 worden.

Toen de 18e verjaardag van mijn stiefzoons naderde realiseerde ik me dat ik iets speciaals wilde doen voor ze, een soort overgang naar volwassenheid. Volwassen worden is natuurlijk een geleidelijk proces maar toch is die symbolische 18e verjaardag een mooi moment. Ik ben al sinds hun 4e jaar vaderfiguur voor ze. Ik kreeg verkering met hun moeder en nam op een dag het besluit er voor te gaan en voelde me vanaf dat moment mede verantwoordelijk voor ze. Ik ben een actieve vader die van avontuurlijke dingen houdt, buitensporten, fikkie stoken, stoeien maar ook voor de innerlijke mens vind ik het belangrijk aandacht te hebben.

Toen ik op een avond  met een stel vrienden bij elkaar zat, kaartte ik het aan: ik vroeg hen met mij mee te denken en mee te doen. Dat wilden ze wel. Ik had er natuurlijk al wel een voorstelling gemaakt. Ik vond het belangrijk dat de jongens met mijn wereld en mijn vrienden kennis maakten. Zoiets van: nu horen jullie er ook bij, bij de volwassen mannen. Nu zat ik met deze vrienden regelmatig rond een kampvuurtje en bespraken we zaken des levens. Dat vond ik ook een waardevol element, ze aan te laten schuiven met mij en m’n vrienden rond dat vuur. Karel vroeg al vrij snel:"wat zouden ze leuk vinden?" Wat als eerste bij me op kwam was iets gemotoriseerds, met een quad rijden bijvoorbeeld. Daar heeft Rob het al over sinds zijn 13e. Fantastisch lijkt hem dat. Dat heeft hij tot dan toe nog nooit gemogen. Niels opperde dat het leuk zou zijn als ze met die dingen dan naar ons toe rijden, een soort avontuurlijk verrassings element, naar het onbekende. Opeens had ik het, 18 jaar, dan mag je autorijden... Een rijles en dan bij ons laten afzetten! "Wil je het alleen met ons doen, zouden ze dat leuk vinden?" vroeg Mark. Hun vrienden zijn heel belangrijk voor hen, weet ik, dus die moeten er op enig moment ook bij zijn. Ik bedacht me dat er nog een aantal elementen belangrijk zijn: het even alleen en op zichzelf zijn, een tocht maken naar het onbekende, verrassing, onder mannen zijn, geaccepteerd voelen door volwassenen, hun vader, hun moeder, hun halfbroer, ik, bier, vrienden, feest, vuur.

Raymond

Lees hoe dit afloopt in: Wat doe je als je jongens 18 worden-2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten